Responsive Web Design i witryny mobilne – wytyczne Google RWD

Strony dla urządzeń mobilnych

RESPONSIVE WEB DESIGN TO OBECNIE JUŻ STANDARD CZYLI O WYTYCZNYCH GOOGLE

W 2014 roku coraz powszechniejsze stało się tworzenie stron, które byłyby dostosowane pod urządzenia mobilne.

DesignPark udzieliło wypowiedzi na ten temat dla portalu biznes.gazetaprawna.pl.

W tym roku Google udostępniło narzędzie do testowania witryny pod kątem dostosowania pod urządzenia mobilne. Wraz z narzędziem pojawiły się wytyczne dotyczące projektowania witryn. Tym samym, bez żadnych wątpliwości można już twierdzić, że tworzenie mobilnej wersji witryny czy RWD to nie tylko wymysł projektantów stron, to już konieczność.

Jakie są skutki niedostosowania witryny:

  • Google będzie traktowało witrynę jako niedostępną dla urządzeń mobilnych, więc jej pozycja w wynikach wyszukiwania będzie automatycznie niższa
  • witryna traci potencjalnych klientów, którzy korzystają z urządzeń mobilnych
  • ponieważ strona staje się nieczytelna dla użytkowników urządzeń mobilnych, firma zyskuje mino niepostępowej

 

Co zyskujemy:

  • dodatkowych klientów, którzy mogą z poziomu każdego urządzenia korzystać z portalu
  • Google będzie traktowało witrynę przyjaźnie a co z tym idzie, jej pozycja w wynikach wyszukiwania będzie wyższa
  • strony tworzone pod urządzenia mobilne są zazwyczaj o wiele bardziej czytelne i uporządkowane

RWD lub wersja witryny pod urządzenia mobilne tylko dla zamożnych?

Wiele firm nie decyduje się na wdrożenie RWD czy wersji mobilnej bo koszt wykonania strony w tej technologii jest po prostu wyższy. Wynika to z konieczności odpowiedniego zaprojektowania strony pod rożne rozdzielczości (zgodnie ze standardami) oraz o wiele dłuższego czasu jaki trzeba poświęcić na przetestowanie witryny pod wieloma urządzeniami i przeglądarkami. Należy jednak pamiętać, że koszty i konsekwencje jakie poniesie firma z powodu braku RWD czy wersji mobilnej witryny, będą na dłuższą metę o wiele poważniejsze. Ponadto, prędzej czy później, witrynę trzeba będzie dostosować do urządzeń mobilnych.

RWD czy wersja mobilna?

Dostosowując witrynę do urządzeń mobilnych, warto zastanowić się nad tym, czy decydujemy się na wersję RWD czy na portal standardowy i jego wersję mobilną.

Obie opcje mają swoje wady i zalety, jednak RWD jest mimo wszystko rozwiązaniem o wiele bardziej korzystnym nie tylko ekonomicznie.

Witryna w wersji mobilnej – otrzymujemy zupełnie odmienną witrynę od witryny która będzie wyświetlana na wysokich rozdzielczościach. Mamy więc zupełnie odmienny projekt, układ, co pozwala min. na mocne ograniczenie treści w wersji mobilnej ale przy okazji może być też wadą. Jeżeli zajdzie potrzeba aktualizacji kodu, trzeba to będzie robić w dwóch miejscach. Witryny działają pod odrębnymi adresami i generują inne linki.

W RWD ten problem nie istnieje, ponieważ wszystkie aktualizacje odbywają się w obrębie jednego kodu, ponadto, mamy jeden portal, nie ma problemu z udostępnieniem adresu url witryny, ponieważ nie ulega od zmianie, niezależnie od urządzenia.

Czy dostosowanie witryny jest naprawdę koniecznie?

Każda witryna prędzej czy później będzie musiała zostać dostosowana do urządzeń mobilnych. W 2014 roku udział urządzeń mobilnych w polskiej sieci wynosił już 10,5 proc. Wiele z firm i osób aktywnie korzystających i wyszukujących usług przez internet, korzysta nie z jednego, ale dwóch czy więcej urządzeń. Niedostosowanie witryny spowoduje, że użytkownik będzie zmęczony i zniechęcony korzystaniem portalu.

Dlatego też warto zastanowić się nie nad tym ile pieniędzy kosztować będzie przystosowanie witryny pod urządzenia mobilne, ale ile tak nieprawdę możemy stracić na jej niedostosowaniu.